Depresyon Belirtileri Nelerdir? Depresyon Tedavisi

Depresyon Nedir? Depresyon Belirtileri Nelerdir? Depresyon Tedavisi?

Psikolojik rahatsızlıklar, çağımızda bilimsel araştırma yöntemlerinin gelişmesiyle daha iyi tanınarak diğer bedensel rahatsızlıklar gibi tanımı, nedenleri, gidişi, tedavisi ve sonuçları bilimsel olarak somut bir şekilde ortaya konmuştur. Fakat hala psikolojik sorun yaşayan çoğu kişi bu durumun tedavi edilebilir bir durum olduğunu bilmeden değişik arayışlarla zaman geçirir. Bu rahatsızlıkların en önde geleni Depresyon’dur. Bu nedenle kliniklerde teşhis edilen depresyonlu hasta sayısı tedavi edilmesi gereken mevcut hastaların ancak çok az bir kısmını oluşturur.

Depresyon Nedir?

Depresyonun kelime anlamı çökkünlüktür. Tek bir depresyon tipi olmamasına rağmen genelde depresyon deyince majör depresif bozukluk kastedilir.

Depresyon Neden Önemli Bir Sorundur?

Depresyon çok yaygın görülen rahatsızlıktır. Çok önemli kişisel, sosyal, mesleki ve ekonomik kayıplara yol açabilir. Depresyondaki intihar düşünceleri depresyon tedavi edilmezse ölümle sonuçlanabilir. Dünya Sağlık Örgütü verilerine göre en fazla ekonomik kayba neden olan 2.büyük hastalıktır Depresyondur.

Depresyonun olumsuz etkileri nelerdir?

Depresyonu böylesine riskli yapan tedavi edilmediğinde intihar olaylarının çok görülmesidir. Bunun dışında depresyonda olan kişi dikkat ve odaklanma sorunları, alkol ve uyuşturucu kullanımını artırması, Performans ve iş kaygı, kalp damar hastalıkları, bedensel ağrılar, aşırı yemek yeme ya da hızlı kilo kaybı ve cinsel sorunlar yaşar.

Depresyonun Belirtileri Nelerdir?

Depresyonda olup olmadığımı nasıl anlarım diyorsanız aşağıdaki listeye bir göz atabilirsiniz.

• Hiçbir şeyden zevk almıyorum
  •  Son zamanlarda çok sinirli olmaya başladım.
  • Eşime ve çocuklarıma bağırmaya başlıyor ve  sonra da çok pişman oluyorum
  • İnsanlarla bir arada olmayı sevmiyorum, hep yalnız kalmak istiyorum.
  • Canım hiç bir şey yapmak istemiyor, sadece uyumak istiyorum
  • Dikkatimi toplayamıyorum, okuduğum şeyi tekrar tekrar okumak zorunda kalıyorum
  • İş yaparken çok zorlanıyorum
  • Sık sık ölsem de kurtulsam diye düşünüyorum
  • Uykuya dalmakta güçlük çekiyorum, sabah çok kötü kalkıyorum
  • Hiç cinsel isteğim yok
  • Kendimi çok değersiz hissediyorum.
  • Hiç bir şeyin düzelmeyecek, her şey daha kötü olacak diye hissediyorum
  • İçim çok sıkılıyor, çaresiz hissediyorum.

Siz de bu cümlelerden en az 5 tanesini en az 6 aydır kendinize söylüyorsanız ya da etrafınızdaki insanlar bunların siz de olduğunu söylüyorsa Depresyon teşhisi ve depresyon tedavisi için profesyonel bir psikoterapist ve psikolog desteği almalısınız.  Ankara Depresyon tedavisi için iletişim numarasından randevu alabilirsiniz.

Depresyon ve moral bozukluğu  ya da üzüntüyü karıştırmayın..

Mutsuzluk, olumsuz olay ya da durumlara karşı kişinin verdiği olağan duygulanım tepkilerinin bir parçasıdır. Hüzün ise;.Özel bir nesne kaybı ya da beklenen bir hedefe ulaşamamak gibi her insanın yaşadığı ve arzu edilmeyen bir duygudurumudur. Nispeten kontrol edilebilen ve günlük yaşantının sürdürülmesine engel olmayan bir duygulanım halidir. Sağlıklı insanlar belirgin hüznü, sadece olaylar sonucu yaşarlar. Yas ise kişi için çok özel bir kaybın gerçekleşmesi sonucu olumsuz duygu durumudur. Bu durum genellikle kişi için özel bir insanın, nesnenin, statünün ya da herhangi bir şeyin (hayal, beklenti, gelecek) kaybı olabilir. Yas tutan kişide duygusal acı vardır, ancak kendilik değerinde herhangi  bir düşme ya da değişme olmaz. Moral Bozukluğu ise engellenme karşısında yaşanan geçici sıkıntılı bir durum olarak adlandırılır. Depresyonda daha önce zevk alınan etkinliklerden zevk almama durumu karakterize iken moral bozukluğunda  kişiye özel yetersizlik ve acizlik söz konusudur.

-Depresyonun belirtileri nelerdir?

• Çökkün duygudurum, sıkıntılı, durgun ve karamsar görünüm
  • Daha önce zevk alınan etkinliklerden zevk almama (ilgi, heyecan ve istek kaybı)
  • Uykusuzluk ya da uykuda artış, derin ve kaliteli uyku uyuyamama
  • Iştahta değişim, yeme davranışının artması veya azalması
  • Durgunluk veya huzursuzluk
  • Yorgunluk, bitkinlik, enerji kaybı
  • Değersizlik veya aşırı suçluluk duyguları
  • Düşünme, odaklanma yeteneğinde azalma
  • Kararsızlık
  • Tekrarlayan ölüm düşünceleri, intihar girişimi ya da planları

Depresyon tanısı için bu belirtilerin iki haftadan fazla sürmesi ve kişisel yaşam kalitesinde, sosyal ve mesleki alanlarda bozulmaya neden olması şarttır.

Depresyonda olabilirim diye şüphelenen kişi kimlere başvurmalıdır?

Depresyon bir hastalıktır ve özellikle orta ve ağır derecedeki depresyon hastalarının kendi kendime düzelirim düşüncesiyle geçmesi mümkün değildir. Özellikle ağrır depresyon vakaları kesinlikle ilaçla tedavi edilmelidir. Hafif ve orta düzey depresyon vakaları ise psikiyatri ve psikolog işbirliği ile tedavi edilmesi daha sağlıklı bir yoldur.

Depresyon en sık hangi yaşlarda görülür?

Depresyon en sık kadınlarda görülmektedir. Bu oran erkeklerin neredeyse 2-3 katıdır. Her dört kadından biri, her beş erkekten biri hayatının herhangi bir döneminde depresyon yaşama riski taşır.

Çocuğum Depresyonda mı?

Çocuğunuz özellikle sosyal olarak içe çekilmişse, sosyal becerilerde yetersizlik, sinirlilik, istek kaybı uykusuzluk ve kilo kaybı yaşıyorsa depresyondan şüphelenibilirsiniz. Bununla birlikte uyku bozuklukları, gece korkuları, iştahta bozulmalar (hızlı kilo alma ve kilo verme veya yeme alışkanlıklarında bozulmalar) yaşayabilirler.

Çocuğunuz okul çağı çocuğu ise depresyon kendini, kendini sosyal olarak geri çekme, akran ilişkilerinde bozulma, derslerde başarısızlık, ilgi ve etkinliklerde azalma, dikkatini toplayamama şeklinde gösterebilir. Enürezis(idrar kaçırma), enkoprezis(dışkı kaçırma) gibi bozukluklar, baş ve karın ağrıları gibi bedensel yakınmalar da yine bu dönem depresif belirtileri arasında sayılabilir.

Ergenlik Döneminde depresyonun ilk ve en önemli belirtisi ergenin madde kullanımına başlaması ve bu durumu devam ettirmesidir. Ergenler, içinde bulundukları dönem itibariyle duygu, düşünce ve ilişkilerinde ani değişiklikler yaşarlar. Depresyondaki ergenler bu değişiklikleri daha hızlı yaşayabildikleri gibi yetişkinlere benzer şekilde sosyal geri çekilme, , arkadaş ilişkilerinde bozulma, okul başarısında düşme, ilgi ve etkinlikte azalma, okul ve evden kaçma, madde ve alkol kullanma eğilimi ile intihar düşünce ve girişimleri şeklinde depresyon belirtileri gösterebilirler.

Yaşlılarda depresyonun görülme nedeni olarak çeşitli kayıp olaylarına sahne olan bir yaşam dönemi neden olabilir. Bu kayıplar arasında sağlığın, çeşitli organların fonksiyonunun, eşin,yakınların ve sosyal konumun kaybı sayılabilir.

Depresyon Tedavisi: Depresyon Terapisi ?

Malesef depresyonda olan kişiler ancak depresyonun bedensel belirtileri ortaya çıktığı zaman depresyon tedavisi için çözüm arayışı içinde olmaktadır.

Öncelikle depresyonun belitirlerini taklit edebilecek, şeker hastlığı, troid bezi bozuklukları, hipertansiyon, kansızlık vb. Hastalıkların olup olmadığının araştırılması varsa tedavi edilmesi ve  yaşam biçimi düzenlenmesi tedaviye başlamadan önce çok önemlidir. Bazen malesef ki troid fonksiyonlarındaki bozukluklar tedavi edilmeden depresyon tedavisi yapılabiliyor yıllarca.

İlaç tedavisi

Depresyon doğru tedavi ilkelerinin uygulanması ile %100 düzelebilen bir  hastalıktır.

Antidepresan tedavisi hafif ya da hafif- orta düzeyde depresyon belirtisi gösteren hastalarda çok az etkiliyken, ciddi ölçüde depresyonlu kişilerde ise çok daha etkilidir.

Hafif depresyonlarda psikoterapi ile birlikte düzenli fiziksel aktivite(spor, en az 45 dakikalık tempolu yürüyüş), sosyal destek ve sosyal etkinlikler yeterli olabilir. Orta ve ortanın üstünde şiddette bir depresyon için tedavi; yeterli doz ve sürede antidepresan ilaç kullanımı ile kişiyle uygun tedavi edici terapoitk ilişkinin kurulması önemlidir.

Depresyon ilaçları bağımlılık yapar mı?

İlaca başlarken düşük doz başlanır ve bırakırken de doz azaltılarak bitirilir. Doktorunuza danışarak kullanıldığında sorun oluşturmaz. Bağımlılık yapan ilaçlar antidepresanlar değil yeşil reçete ile verilen kaygı giderici ilaçlardır.

Depresyonda ilaçsız tedavi mümkün müdür?

İlaç haricinde psikoterapi denilen ve çok fazla çeşidi olan konuşmaya ve ilişki kurmaya dayalı değişik yöntemleri içinde barındıran tedavi seçeneği mevcuttur. Psikoterapi sayesinde kişi yaşadıklarını değiştiremese bile,  yaşadıklarına bakış açısını değiştirebilir ve yaşantısını zenginleştirebilir.

Depresyonda bilimsel olarak etkinliği kanıtlanmış iki psikoterapi yöntemi mevcuttur:

-Bilişsel-Davranışçı Terapi ve  Kişilerarası Terapi

Eğer siz de depresyonda olduğunuzu düşünüyorsanız Ankara depresyon tedavisi arayışınızda   Psikoterapist Dr.Hüseyin Doğan’dan randevu alabilirsiniz.

Ankara Depresyon Tedavisi

Psikoterapist Dr.Hüseyin DOĞAN